Ομιλία του κ. Ιωάννη Σαρακιώτη για το Πολυνομοσχέδιο των υπουργείων δικαιοσύνης και οικονομικών

Τοποθέτηση του Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ του Νομού Φθιώτιδας, κ. Ιωάννη Σαρακιώτη, στην Ολομέλεια της Βουλής την 16/12/2016, κατά τη συζήτηση του Πολυνομοσχεδίου του Υπ. Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με τίτλο "Πτωχευτικός Κώδικας, Διοικητική Δικαιοσύνη, Τέλη - Παράβολα, Οικειοθελής αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων".:
«Πριν ξεκινήσω την ομιλία μου για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο θα ήθελα να εκφράσω την απορία μου σχετικά με τη στάση πολλών στελεχών της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Παρατηρούμε ότι σε πολλές ψηφοφορίες κρίσιμων νομοσχεδίων πολλά στελέχη της ΝΔ απουσιάζουν. Έτσι και στη χτεσινή ψηφοφορία για ένα μείζον ζήτημα, την απονομή ή μη ενός επιδόματος που θα ανακουφίσει  1,5 εκατομμύριο χαμηλοσυνταξιούχους που έχουν βάναυσα πληγεί από το 2010 και μετά, πολλοί βουλευτές της ΝΔ επέλεξαν να μην πάρουν θέση. Και αναρωτιέμαι: Δεν θέλησαν άραγε να ταχθούν με την πλευρά του κυρίου Σόιμπλε την οποία υιοθέτησε και ο κύριος Μητσοτάκης; Είχαν διαφορετική άποψη και αν ναι γιατί δεν την εξέφρασαν κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας  ή είχαν άλλες σοβαρότερες υποχρεώσεις. Ήταν και του Αγίου Ελευθερίου χθες και ενδεχομένως προτίμησαν να παραστούν σε κάποια γιορτή. Περιμένω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον μια απάντηση από τους απόντες.
       Η συζήτηση για το σχέδιο νόμου των Υπουργείων Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έρχεται να θέσει – πιο έντονα από κάθε άλλη φορά– αμείλικτα ερωτήματα αναφορικά με την κωλυσιεργία και τη δυσκαμψία του παλαιού κομματικού συστήματος, την οποία καλείται τώρα να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
    Τα ερωτήματα είναι αμείλικτα, καθώς το παρόν σχέδιο νόμου προσφέρει λύσεις σε μια σειρά ζητημάτων, τα οποία όφειλαν να είχαν επιλυθεί εδώ και δεκαετίες. Δεν πρόκειται για προβλήματα των τελευταίων ετών, ούτε καν της οικονομικής κρίσης. Αφορά προβλήματα, που ταλανίζουν τη χώρα επί μακρόν και γι’ αυτό το λόγο, είχαν φθάσει να χαρακτηρίζονται δομικά, ενώ σχετίζονται με την επανεκκίνηση της οικονομίας και την επιτάχυνση απονομής της Δικαιοσύνης.
   Οι κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ αρέσκονταν να τα κρύβουν κάτω από το χαλί.
    Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ βλέπει την κρίση ως ευκαιρία και τα αναδεικνύει αδιαφορώντας για το ενδεχόμενο πολιτικό κόστος. Σίγουρα θα υπάρχουν ενστάσεις και ενδεχομένως στη συζήτηση για ορισμένα από αυτά οφείλουμε να επανέλθουμε στο μέλλον, αλλά τουλάχιστον θίγονται και αυτό αποτελεί και την ειδοποιό διαφορά μας από το παλαιό κομματικό σύστημα.
     Ποιος θα αμφισβητούσε, για παράδειγμα, ότι το πτωχευτικό δίκαιο οφείλει να υποβοηθά τη λειτουργία της οικονομίας με όρους – αν μη τι άλλο – δικαιοσύνης; Υπάρχει πλήθος επιχειρηματιών, οι οποίοι έχουν πληγεί από τις επιπτώσεις της κρίσης και ενώ καλόπιστα αγωνίζονται να επανακάμψουν εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις τους, το μέχρι πρότινος νομοθετικό πλαίσιο τους έθετε εμπόδια.
   Ποιος θα αμφισβητούσε ότι οι διαδικασίες της πτωχευτικής διαδικασίας οφείλουν να επιταχυνθούν; Η επιτάχυνση  πέραν των πρακτικών λύσεων, θα εμπεδώσει το αίσθημα ότι το κράτος είναι δίπλα σε όλους και δεν έρχεται να λειτουργήσει τιμωρητικά προς αυτούς που αγωνίστηκαν αλλά ατύχησαν. Οι έως σήμερα διαδικασίες πτώχευσης είναι εξαιρετικά χρονοβόρες ξεπερνώντας συχνά ακόμη και τα 10 έτη.
    Η λύση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι συνήθως η απλοποίηση και έτσι, οι αρμοδιότητες του πτωχευτικού δικαστηρίου αντικαθίστανται με αρμοδιότητες του εισηγητή, οι περιπτώσεις προσφυγής περιορίζονται στο πτωχευτικό δικαστήριο ή στον εισηγητή δικαστή, ενώ προβλέπεται και η σύντμηση προθεσμιών για τη διενέργεια διαδικαστικών πράξεων και άσκησης ένδικων βοηθημάτων.
Όσον αφορά τα μέτρα επιτάχυνσης και εξορθολογισμού της διοικητικής δίκης – στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια – αυτά εκτείνονται σε ένα ευρύ φάσμα. Συγκεκριμένα:
Εισάγεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας το ένδικο μέσο αίτησης επανάληψης της διαδικασίας
Εισάγεται ο θεσμός ενδοδικαστικής συμβιβαστικής επίλυσης διαφορών από αγωγές για απαιτήσεις από διοικητικές συμβάσεις
Εισάγεται ο θεσμός του εισηγητή δικαστή στις διοικητικές διαφορές ουσίας εκτός των αγωγών
Αμβλύνονται οι προϋποθέσεις άσκησης έφεσης και αναίρεσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας
Εξορθολογίζεται η διαδικασία αναστολής εκτέλεσης σε φορολογικές, τελωνειακές, χρηματικές διαφορές
Τα διοικητικά δικαστήρια πλέον δεσμεύονται από τις αμετάκλητες αθωωτικές αποφάσεις των ποινικών δικαστηρίων
     Θα ήθελα, επίσης, να σταθώ στο πέμπτο μέρος του πολυνομοσχεδίου, το οποίο σχετίζεται με το Πρόγραμμα Οικειοθελούς Γνωστοποίησης Πραγματικού Εισοδήματος για κάθε φορολογούμενο. Οφείλουμε επιτέλους να τραβήξουμε μια διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν, να διευθετήσουμε τις παλαιές εκκρεμότητες και να προχωρήσουμε μπροστά.
    Χωρίς τιμωρητική διάθεση και υιοθετώντας έναν ρόλο ρυθμιστικό με άξονα το δίκαιο, θεωρούμε ότι το Πρόγραμμα θα συμβάλλει στην αύξηση των εσόδων και θα αντιμετωπίσει αρκούντως τα φαινόμενα φοροδιαφυγής.
   Δε θεσμοθετείται αυτοτελής φορολογικός συντελεστής, όπως συνέβη με παρελθόντα τέτοια προγράμματα και δε θα υπάρχει φορολογική αμνήστευση καθώς ο φόρος θα καταβάλλεται στο ακέραιο. Καμία διάθεση επιβράβευσης και καμία διάθεση τιμωρίας – απλή πρόθεση παραχώρησης μιας δεύτερης ευκαιρίας και δημιουργίας ενός νέου «συμβολαίου κράτους-πολίτη».
     Περαιτέρω, το παρόν νομοσχέδιο αφορά την επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών. Έχουμε πλέον την εμπειρία να αξιολογήσουμε τις θετικές προεκτάσεις ενός τέτοιου μέτρου ιδιαιτέρως στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Μάλιστα, οι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας ωρύονται γιατί δε φέραμε την εν λόγω διάταξη από το 2015. Θα σας απαντήσουμε, αρκεί να μας αιτιολογήσετε και εσείς γιατί  δε νομοθετήσατε μία παρόμοια διάταξη από την αρχή της χρήσης πλαστικού χρήματος στη χώρα μας όταν είχατε την ευθύνη διακυβέρνησης. Η σημερινή κυβέρνηση νομοθετεί όσα εσείς δεν τολμήσατε να κάνετε επί δεκαετίες.
   Δίνουμε, λοιπόν, κίνητρα στις επιχειρήσεις να προμηθευτούν τον αναγκαίο εξοπλισμό για την υλοποίηση ηλεκτρονικών πληρωμών.
   Οι συναλλαγές των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων θα διενεργούνται πλέον μέσω του επαγγελματικού λογαριασμού. Δημιουργούμε το πλαίσιο σύνδεσης της έκπτωσης φόρου εισοδήματος με τις δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί με ηλεκτρονικές πληρωμές. Τέλος, τα κίνητρα για τις ηλεκτρονικές πληρωμές επεκτείνονται και στις ιατρικές δαπάνες.
Ξεκίνησα την ομιλία μου αναφερόμενος στην ειδοποιό μας διαφορά με το παλαιό κομματικό σύστημα. Θεωρώ ότι το παρόν πολυνομοσχέδιο συνιστά ενδεικτικό παράδειγμα της συγκεκριμένης θέσης μου. Επί πολλά χρόνια, αναρωτιόμαστε γιατί δε γίνεται κάτι για την επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης, γιατί δε δίνονται κίνητρα για τη διεύρυνση των ηλεκτρονικών πληρωμών. Ιδού, λοιπόν, η ευκαιρία να δείξουμε στον ελληνικό λαό ότι, τουλάχιστον όσον αφορά ορισμένα αυτονόητα πράγματα, μπορούμε να συμφωνήσουμε.
      Η υπό συζήτηση νομοθετική πρωτοβουλία προστίθεται σε εκείνες που αφήνουν ένα αντικειμενικά θετικό αποτύπωμα με άξονα τη διαφάνεια και την εμπέδωση μίας νέας σχέσης μεταξύ των πολιτών και του κράτους. Ο ελληνικός λαός εμπιστεύτηκε το ΣΥΡΙΖΑ για αυτό και δικό μας καθήκον είναι να τιμήσουμε αυτή την εμπιστοσύνη».

Post a Comment

Πείτε μας τη γνώμη σας

Το LamiaTimes.gr φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών του.
Σχόλια υβριστικά και σχόλια ρατσιστικού περιεχόμενου θα διαγράφονται μόλις εντοπιστούν ή ζητηθεί από τον οποιονδήποτε θιγόμενο.

Νεότερη Παλαιότερη