Επικείμενη κατάρρευση του Εθνικού Συστήματος Υποδομών Ποιότητας (ΕΣΥΠ) μετά την ψήφιση του ν. 4468/17

Επικείμενη κατάρρευση του Εθνικού Συστήματος Υποδομών Ποιότητας (ΕΣΥΠ) μετά την ψήφιση του ν. 4468/17

Τέσσερα μόλις χρόνια μετά το – αποτυχημένο, όπως απεδείχθη – πείραμα του ν.4109/13 για τη συγχώνευση των τριών λειτουργιών ποιότητας, της Τυποποίησης (ΕΛΟΤ ΑΕ), της Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ ΑΕ) και της Μετρολογίας (ΕΙΜ ΝΠΙΔ) με την ίδρυση ενός ενιαίου φορέα ποιότητας, το ΝΠΙΔ με την επωνυμία ΕΣΥΠ, μετά την ψήφιση του ν.4468/17 με τον οποίο αποσχίστηκε η λειτουργική μονάδα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ), η σημερινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιπέσει το ΕΣΥΠ, το οδηγούν σε αδυναμία λειτουργίας του.
Εμείς οι εργαζόμενοι του ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ καλούμαστε χωρίς την ύπαρξη συγκεκριμένης πολιτικής βούλησης :
   να επαναδιαχωρίσουμε τις λειτουργίες του ΕΣΥΠ και
  να αντιμετωπίσουμε το τεράστιο πρόβλημα κάλυψης του χρηματοδοτικού κενού που έχει προκαλέσει η απόσχιση της Διαπίστευσης χωρίς να έχουμε λάβει μέχρι στιγμής οποιαδήποτε κρατική χρηματοδότηση το 2017.
-               Πέρα από την δικαιολογημένη απογοήτευση για τον χαμένο κόπο και τις θυσίες από πλευράς των εργαζομένων για να επιτευχθεί αυτή η συγχώνευση, για την οποία είχαν εκφράσει το 2012 στην τότε κυβέρνηση τις αντιρρήσεις τους στην ενοποίηση των προαναφερόμενων φορέων λόγω απαιτήσεων συμμόρφωσης με Ευρωπαϊκούς/Διεθνείς Οργανισμούς,
-               Πέρα από το γεγονός ότι ο ΕΛΟΤ υπέστη οικονομική ζημία καθότι προκειμένου να επιτευχθεί η συγχώνευσή του με το ΕΣΥΔ έπρεπε να αποσχιστούν – λόγω ασυμβατότητας της πιστοποίησης με τη διαπίστευση – οι κλάδοι των εργαστηρίων και της πιστοποίησης του ΕΛΟΤ (ν.4002/2011 και ν.4038/2012), που απέφεραν έσοδα της τάξης των 2,5 εκατομ. ευρώ στον ΕΛΟΤ, επιπρόσθετα, η εκχώρηση των προσοδοφόρων λειτουργιών της Δημόσιας Πιστοποίησης ΕΛΟΤ έγινε ουσιαστικά προς όφελος των ιδιωτικών φορέων,
-               Πέρα από την διετή κωλυσιεργία να αντιμετωπιστούν και να αρθούν οι μη συμμορφώσεις που κατέγραψε ο Ευρωπαϊκός Φορέας Διαπίστευσης (ΕΑ) κατά την αξιολόγηση του ΕΣΥΔ,
-Πέρα από τις πρωτοφανείς, αντιφατικές και αντιδεοντολογικές τοποθετήσεις τους οι φορείς, που εκπρόσωποί τους συμμετέχουν στο ίδιο το ΔΣ του ΕΣΥΠ, κατά τη συζήτηση του νόμου στη Βουλή

υπερασπίστηκαν την αναγκαιότητα απόσχισης, ενώ είχαν αποφασίσει στο ίδιο το ΔΣ του ΕΣΥΠ να παραμείνει η λειτουργική μονάδα του ΕΛΟΤ μαζί με το ΕΣΥΔ.
-Πέρα από τις βεβιασμένες ενέργειες και την ψήφιση ενός νόμου με τη διαδικασία του επείγοντος για την αποφυγή του «Αρμαγεδδώνα / Βιβλικής καταστροφής» για την εθνική οικονομία και τις εξαγωγές, όπως παρουσιάστηκε το θέμα στον Τύπο υπό καθεστώς πιέσεων επιμέρους συμφερόντων, χωρίς ταυτόχρονη λήψη μέτρων για την οικονομική βιωσιμότητα των ΕΛΟΤ και ΕΙΜ,
-Πέρα από τις καλές προθέσεις και τις προφορικές δεσμεύσεις του Υφυπουργού Ανάπτυξης κ. Αλ. Χαρίτση, τόσο στη Βουλή, όσο και σε συναντήσεις με εκπροσώπους του Συλλόγου Εργαζομένων ΕΛΟΤ, για επίλυση των όποιων προβλημάτων,

Η ΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ Ν.4468/17 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΧΙΣΗ ΤΟΥ ΕΣΥΔ ΕΠΕΦΕΡΕ ΑΜΕΣΑ ΤΑ ΑΚΟΛΟΥΘΑ:

1.               Ο προϋπολογισμός του ΕΣΥΠ εμφανίζει έλλειμμα της τάξης των 800.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι η σχετική Έκθεση του Λογιστηρίου για την ψήφιση του ν.4468/17 αποκρύπτει αυτή την επίπτωση στον Προϋπολογισμό του Κράτους.
2.     Η Α’ δόση της επιχορήγησης δεν μπορεί να εκταμιευτεί.
3.               Δεν είναι δυνατή η εκπλήρωση των οικονομικών υποχρεώσεων και δεσμεύσεων της Ελλάδας στους ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς τυποποίησης (CEN-CENELEC & ISO-IEC) η οποία θα οδηγήσει στην απένταξη του ΕΛΟΤ.
4.               Γίνεται προβληματική έως αδύνατη η εκτέλεση ειλημμένων έργων τεχνικής εναρμόνισης με το ευρωπαϊκό πλαίσιο, που αποτελούν μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας καθώς και συγχρηματοδοτούμενων από την ΕΕ έργων μετάφρασης εναρμονισμένων προτύπων στα Ελληνικά.
5.               Διακυβεύεται η συμμετοχή κι εκπροσώπηση της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Τυποποίησης  που επιτάσσει την οικονομική βιωσιμότητα και ανεξαρτησία του οργανισμού έναντι του κράτους για την αμερόληπτη άσκηση του έργου της εθνικής τυποποίησης (Κανονισμός 1025/2012 για την Τυποποίηση και Κριτήρια αξιολόγησης μελών Ευρωπαϊκών Οργανισμών Τυποποίησης, CEN-CENELEC Guide 20).

Ως εκ τούτου, είναι πρόδηλο ότι μετά την περιπετειώδη πορεία του ΕΛΟΤ τα τελευταία χρόνια με συνενώσεις και μετά αποσχίσεις, ενός Οργανισμού που δραστηριοποιείται από το 1976  και εκπροσωπεί τη χώρα σε όλα τα ευρωπαϊκά και διεθνή fora τυποποίησης, αυτός να απαξιώνεται και να κινδυνεύει άμεσα με την αποπομπή του ως μέλους των ευρωπαϊκών και διεθνών οργανισμών τυποποίησης λόγω της αδυναμίας εκπλήρωσης των οικονομικών συνδρομών του προς αυτούς.
Επισημαίνεται ότι η ύπαρξη και η αποτελεσματική λειτουργία του ΕΛΟΤ, ως Εθνικού Οργανισμού Τυποποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τυποποίησης (CEN), όσο και στο Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης (ISO), αποτελεί κύρια υποχρέωση της Ελλάδας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

Εάν δε δοθεί άμεσα μια λύση, αξιόπιστη και συμβατή με το θεσμικό ρόλο του ΕΛΟΤ, υπάρχει πλέον ορατός ο κίνδυνος κατάρρευσης του εθνικού συστήματος τυποποίησης με τις ανυπολόγιστες συνέπειες που αυτό συνεπάγεται στην Οικονομία και το διασυρμό της χώρας στο εξωτερικό.


Σύλλογος Αυτοτελούς Λειτουργικής Μονάδας Τυποποίησης ΕΛΟΤ
Κηφισού 50, 121 33 Περιστέρι,
 

Post a Comment

Πείτε μας τη γνώμη σας

Το LamiaTimes.gr φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών του.
Σχόλια υβριστικά και σχόλια ρατσιστικού περιεχόμενου θα διαγράφονται μόλις εντοπιστούν ή ζητηθεί από τον οποιονδήποτε θιγόμενο.

Νεότερη Παλαιότερη