Header Ads

Η «Καλλικρατική» Θήβα «ανιχνεύει όραμα»,αλλά με ποιές δυνάμεις; (μέρος 1ο) από τον Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου

Η «Καλλικρατική» Θήβα «ανιχνεύει όραμα»,αλλά με ποιές δυνάμεις; (μέρος 1ο)
    από τον   Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου  πολιτικό μηχανικό ΕΜΠ *   
   
Στις πόλεις   (1)  μεγάλες ή μικρότερες  παρατηρείται μη αναστρέψιμη  εισβολή κατοίκων της ύπαιθρο Σήμερα  ποσοστό > 50% του παγκοσμίου πληθυσμού κατοικεί στις πόλεις ενώ στα επόμενα είκοσι χρόνια αναμένεται να περάσει  το 60%`
Απομυζούν το πλεόνασμα του παράγεται στην ύπαιθρο που  επιφέρει την  απίσχνασή της, Συγκεντρώνουν επιτελικές  λειτουργίες και  αρμοδιότητες στη λήψη ίτων πολιτικών αποφάσεων.
Η μεγέθυνση όμως των πόλεων δεν είναι χωρίς δυσμενείς επιπτώσεις:
 Η δημιουργία θέσεων εργασίας στο δευτερογενή και τον τριτογενή τομέα δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει την αστική πληθυσμιακή αύξηση
Από τα έργα υποδομής,άλλα δεν έγιναν ή όσα έγιναν πολλά δεν ήταν τα σωστά ή έγιναν καθυστερημένα.
Εντάθηκαν  λοιπόν τα οργανωτικά και χρηματοδοτικά ελλείμματα των κρατικών και τοπικών αρχών και δεν ικανοποιήθηκαν οι αυξανόμενες οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανάγκες των πόλεων.
Έτσι προέκυψε  η λεγόμενη κρίση των πόλεων  που ήρθε μεν πού πρίν την πρόσφατη οικονομική,αλλά επιδεινώθηκε  με τον ερχομό της.
Αποτελέσματα: η αποξένωση, (τό είπε στο «Ζητείται  Ελπίς» ο Αντώνης Σαμαράκης: «Ποτέ οι στέγες των σπιτιών δεν ήταν τόσο κοντά και οι καρδιές των ανθρώπων τόσο μακριά, όσο σήμερα» , η διάρρηξη του κοινωνικού ιστού, η εσωστρέφεια,η  περιβαλλοντική υποβάθμιση ,η σπατάλη φυσικών πόρων, η ανεργία , η φτωχοποίιηση, η περιθωριοποίηση, η παραβατικότητα κ.ά
Δευτερογενώς παράγεται μια αναπτυξιακή  στρέβλωση και οδηγείται ο πολίτης  σε εξατομικευμένες μεθόδους  επίλυσης  των προβλημάτων του , που  συγκρούονται  συνήθως με την προστασία του περιβάλλοντος (φυσικού και αστικού) και της ανθρώπινης ποιότητας ζωής
Λύση  μοναδική είναι  μια συνισταμένη ολιστική ανάπτυξιακή  στρατηγική που θα έχει κύριες συνιστώσες την σημερινή ευημερία και την περιβαλλοτική ευαισθησία, αποφεύγωντας την σπατάλη  πολύτιμων  πόρων  για τη ζωή ιδιαίτερα των επόμενων γενεών.
«Εργαλεία» γι΄αυτό είναι : οι αστικές αναπλάσεις , ο ενεργειακός και περιβαλλοντικός σχεδιασμός ,η πολεοδόμηση, οι μεταφορές ,η κινητικότητα , η οικονομική ανάπτυξη,  η κυκλική οικονομία, η απασχόληση , οι νέες τεχνολογίες , η κοινωνική συνοχή , η παιδεία ,οι δομές υγείας ο πολιτισμός , η κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία κ.ά.
Υπάρχουν τέτοιες πόλεις ; Ναι, όσες αντιλήφθηκαν και αντιμετώπισαν επιτυχώς  τα προβλήματα αυτά και τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Αυτές ενσωμάτωσαν και υλοποίησαν  έγκαιρα τη «φιλοσοφία» του ολοκληρωμένου αστικού σχεδιασμού.
 Σήμερα ο αστικός σχεδιασμός χωρίς να υποκαθιστά την ανάγκη συνολικότερων πολεοδομικών ρυθμίσεων φαίνεται να προσφέρει ένα ισχυρό διορθωτικό εργαλείο στην πόλη για να διεκδικήσει την ανανέωση της φυσιογνωμίας .
Ετσι λοιπόν έγιναν γρήγορα φιλικές ανθρώπινες ανταγωνιστικές. Είναι οι βιώσιμες πόλεις που βρίσκονται όχι στον χώρο της ουτοπίας αλλά δίπλα μας και προσφέρονται ως πρότυπα
Είναι οι  απόλυτα ρεαλιστικές «Έξυπνες Πόλεις» όπως αποκαλούνται
Δεν αποτελούν νεφελοκοκκυγία(2) δηλαδή την φανταστική πόλη στα σύννεφα ‘οπου  κατοικούσαν οι όρνιθες της ομώνυμης κωμωδίας του Αριστοφάνη και η οποία αποτελούσε κωμική απομίμηση της αρχαίας Αθήνας.
Η Θήβα όχι μόνο δεν ανήκει σ΄αυτές αλλά μάλλον  της ταιριάζει η  παραβολή των 10 μωρών παρθένων που περιγράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος
Πότε στο δημοτικό συμβούλιο (Δ.Σ) της πόλης έγιναν τέτοιες συζητήσεις, ώστε να εμπεδώσουμε ότι για το αύριο αποφασίσουμε εμείς και δεν  θα μας έλθει «απ΄ εξω» χωρίς να το ξέρουμε;
Ο δήμαρχος είχε άπλετο χρόνο μπροστά του, για να γκρεμίσει την πόλωση και να κινητοποιήσει  όχι μόνο το (Δ.Σ)  αλλά ολόκληρη την  κοινωνία του «Καλλικρατικού Δήμου»
σε έναν γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο, για το μέλλον του διευρυμένου Δήμου.
Όταν ξεκίνησε, δεν ήξερε που πήγαινε και  όταν έφτασε, δεν ξέρει-πράγμα απαράδεκτο- που βρίσκεται ,κάτι που μου θυμίζει τον Κολόμβο.
Δείχνει εγκλωβισμένος  στα δικά του «βιώματα».  Το ορατό έλειμμα της πολιτικής του παιδείας  δεν του επέτρεψε συναινέσεις μέσα στο (Δ.Σ),  κάτι που εφεξής επιβάλλει de facto ο «Κλεισθένης» .
Όσους διαφωνούσαν μαζί του, «βαφτίζονταν»    συλλήβδην    πολιτικοί αντίπαλοι  αν δεν τους προπηλάκιζε .
Άλλος όμως  στη θέση του πολλούς απ΄ αυτούς θα τους έβλεπε  ως φορείς  χρήσιμου προβληματισμού , γνώσεων, εμπειριών και ιδεών.
Κατοικούμε σε μία πόλη με πλούσιο ιστορικό και μυθολογικό παρελθόν. Έχει όμως πολύ φτωχό παρόν  και ένα αβέβαιο μέλλον που βρίσκεται μπροστά μας.         (19.10.2018)

* τ. Κοινοτάρχης  Βαγίων-τ. Γεν. Γραμ. ΚΕΔΚΕ - τηλ /fax 2262022177- κιν 6997189448  Επαμεινώνδου 71 Θήβα -  theopapaio@gmail.com  -http://kadmos35.blogspot.gr/ https://www.facebook.com/theodore.papaioannou

(1) Η ανάδειξη της πόλης σε μήτρα και ταυτόχρονα σύμβολο του σύγχρονου κόσμου συνδέεται άρρηκτα με την εποχή της νεωτερικότητας και του βιομηχανικού καπιταλισμού του 19ου αιώνα Σήμερα την εποχή της ύστερης νεωτερικότητας και της παγκοσμιοποίησης  οι πόλεις έχουν μεταβληθεί σε τόπους πολύπλοκων παγκόσμιων/ τοπικών δικτυώσεων που παράγουν μία ποικιλομορφία κοινωνικών ,πολιτιστικών ,πολιτικών και οικονομικών χωρικών μορφών
(2) νεφελοκοκκυγία[νεφέλη+κόκκυξ(=κούκος)]

Δεν υπάρχουν σχόλια

Πείτε μας τη γνώμη σας

Το LamiaTimes.gr φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών του.
Σχόλια υβριστικά και σχόλια ρατσιστικού περιεχόμενου θα διαγράφονται μόλις εντοπιστούν ή ζητηθεί από τον οποιονδήποτε θιγόμενο.

Από το Blogger.