Απάντηση της Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνας Μιχαηλίδου στην ανακοίνωση του Σύριζα για την αναδοχή και υιοθεσία
Ευχαριστούμε τον ΣΥΡΙΖΑ για το ενδιαφέρον που εκφράζει για τις αναδοχές και υιοθεσίες, διότι μας δίνει την ευκαιρία να διευκρινίσουμε σε πέντε σημεία πως ακριβώς έχει η κατάσταση που η δική του Κυβέρνηση μας κληροδότησε.
Πρώτο σημείο: Έχουμε πει σε όλους τους τόνους ότι ο θεσμός της αναδοχής θα πρέπει να ενισχυθεί. Στην εκδήλωση για τη νέα πολιτική αναδοχής και υιοθεσίας στο Ζάππειο ανακοινώσαμε μία σειρά από συγκεκριμένα μέτρα, μεταξύ των οποίων και η χορήγηση επιδόματος αναδοχής. Το σχέδιο ΚΥΑ, στο οποίο αναφέρεται ο ΣΥΡΙΖΑ, έφτασε στο ΓΛΚ ένα μήνα πριν τις εκλογές του 2019, δηλαδή ένα έτος μετά τη δημοσίευση του νόμου. Την ίδια στιγμή, για να λειτουργήσει στην πράξη το επίδομα πρέπει να αναπτυχθεί ψηφιακή πλατφόρμα και αυτό δρομολογούμε σήμερα.
Ως προς την επαγγελματική αναδοχή, η πρώην Κυβέρνηση θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η διάταξη που η ίδια θέσπισε δεν μπορεί να υλοποιηθεί ως έχει, όπως εξάλλου ανέφερε – χωρίς να εισακουστεί από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου – και το ΕΣΑνΥ, το αρμόδιο γνωμοδοτικό – και όχι καθοδηγητικό (sic) - όργανο σε θέματα αναδοχής και υιοθεσίας.
Δεύτερο σημείο: τα Μητρώα υποψηφίων γονέων και παιδιών. Ως προς την καθυστέρηση ολοκλήρωσης τους, υπενθυμίζουμε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι το πληροφοριακό σύστημα, που προβλέφθηκε τον Μάιο του 2018, ξεκίνησε να αναπτύσσεται μόλις τον Φεβρουάριο του 2019. Την Άνοιξη του ίδιου χρόνου, και εν όψει εκλογών, η αρμόδια Αν. Υπουργός έδωσε εντολή να ξεκινήσει εσπευσμένα η συμπλήρωση των Μητρώων που αφορούσαν τους γονείς χωρίς πιλοτική δοκιμή, χωρίς πρόσβαση στους επαγγελματίες κοινωνικούς λειτουργούς και με στόχο την εξυπηρέτηση καθαρά μικροκομματικών σκοπιμοτήτων ενόψει εκλογών. Αντιθέτως, η συμπλήρωση των Μητρώων που αφορούν τα παιδιά, που απαιτεί την καταχώρηση από 80 και πλέον δομών παιδικής προστασίας, αφέθηκε για αργότερα. Ενδεικτικά, ένα χρόνο μετά τη δημοσίευση του νόμου, είχαν απογραφεί παιδιά μόνο από δύο δομές. Αυτό που καταφέραμε μέσα σε λίγους μήνες είναι, βάσει ρητής προθεσμίας που θέσαμε, 31/1/2020 να ολοκληρωθεί η απογραφή των παιδιών που διαβιούν στο σύνολο των δομών και σήμερα, με όλες μας τι δυνάμεις, επικεντρωνόμαστε στην απαραίτητη επεξεργασία και συμπλήρωση των στοιχείων, ώστε να προχωρήσουμε άμεσα στο συνταίριασμα παιδιών και υποψήφιων γονέων. Το βήμα αυτό θα το κάνουμε με τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα που αρμόζει στις περιστάσεις και που είναι ο δικός μας τρόπος διοίκησης, ξένος προς μικροκομματικές και άλλες διευθετήσεις.
Τρίτο σημείο: η ενίσχυση των φορέων εποπτείας με πιστοποιημένους κοινωνικούς λειτουργούς του ΣΚΛΕ. Συμφωνούμε ως προς την ανάγκη, διαφωνούμε ως προς την αντίληψη χρόνου που φαίνεται να έχει ο ΣΥΡΙΖΑ. Με μία ακόμη προεκλογική ΚΥΑ, ο ΣΥΡΙΖΑ «ανακαλύπτει» στις 7/6/2019 την ανάγκη ενίσχυσης με προσωπικό των φορέων εποπτείας. Για το πράγματι σοβαρό αυτό ζήτημα, ο ΣΚΛΕ δημοσιεύει την προκήρυξη τέσσερις (4) μήνες μετά και κατόπιν πολλαπλών προτροπών από το Υπουργείο μας. Μόλις τον Δεκέμβριο 2019 είχαμε την πρώτη εικόνα του αριθμού των κοινωνικών λειτουργών. Είναι προφανές ότι θα προχωρήσουμε άμεσα, παρά την καθυστέρηση της διαδικασίας που προκλήθηκε για λόγους ευθύνης άλλων και όχι δικής μας.
Τέταρτο σημείο: ελλείψεις προσωπικού σε ΚΚΠ και Περιφερειακές Ενότητες. Πράγματι, υπάρχουν. Δεν γνώριζαν οι αρμόδιοι τις «σοβαρές ελλείψεις σε κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους» και, αν ναι, τι έπραξαν για αυτό; Επιπρόσθετα, τέλη του έτους 2019 δημοσιεύθηκε προκήρυξη για πρόσληψη επικουρικού προσωπικού για τα ΚΚΠ. Η πρόβλεψη των θέσεων στη βάση διαγνωσμένων αναγκών έγινε κατά τη θητεία της προηγουμένης Κυβέρνησης. Γιατί για όλα τα ΚΚΠ της χώρας δεν προβλέφθηκε παρά μόνο μία (1) θέση κοινωνικού λειτουργού; Δεν γνώριζε τότε η αρμόδια Αναπληρώτρια την ανάγκη σε κοινωνικούς λειτουργούς;
Πέμπτο και τελευταίο σημείο: η πολιτική για την αναδοχή και υιοθεσία είναι υπόθεση σοβαρή που απαιτεί υπεύθυνο χειρισμό, σεβασμό στους υποψήφιους γονείς και προσήλωση στον στόχο της τοποθέτησης και ανατροφής των παιδιών σε ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον. Αυτή τη θεσμική σοβαρότητα καλούμε τον ΣΥΡΙΖΑ να επιδείξει, αν μη τι άλλο για να αποδείξει ότι η θέσπιση του νόμου του 2018 εφορμούσε από υγιή κοινωνικά αντανακλαστικά.
Ευχαριστούμε τον ΣΥΡΙΖΑ για το ενδιαφέρον που εκφράζει για τις αναδοχές και υιοθεσίες, διότι μας δίνει την ευκαιρία να διευκρινίσουμε σε πέντε σημεία πως ακριβώς έχει η κατάσταση που η δική του Κυβέρνηση μας κληροδότησε.
Πρώτο σημείο: Έχουμε πει σε όλους τους τόνους ότι ο θεσμός της αναδοχής θα πρέπει να ενισχυθεί. Στην εκδήλωση για τη νέα πολιτική αναδοχής και υιοθεσίας στο Ζάππειο ανακοινώσαμε μία σειρά από συγκεκριμένα μέτρα, μεταξύ των οποίων και η χορήγηση επιδόματος αναδοχής. Το σχέδιο ΚΥΑ, στο οποίο αναφέρεται ο ΣΥΡΙΖΑ, έφτασε στο ΓΛΚ ένα μήνα πριν τις εκλογές του 2019, δηλαδή ένα έτος μετά τη δημοσίευση του νόμου. Την ίδια στιγμή, για να λειτουργήσει στην πράξη το επίδομα πρέπει να αναπτυχθεί ψηφιακή πλατφόρμα και αυτό δρομολογούμε σήμερα.
Ως προς την επαγγελματική αναδοχή, η πρώην Κυβέρνηση θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η διάταξη που η ίδια θέσπισε δεν μπορεί να υλοποιηθεί ως έχει, όπως εξάλλου ανέφερε – χωρίς να εισακουστεί από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου – και το ΕΣΑνΥ, το αρμόδιο γνωμοδοτικό – και όχι καθοδηγητικό (sic) - όργανο σε θέματα αναδοχής και υιοθεσίας.
Δεύτερο σημείο: τα Μητρώα υποψηφίων γονέων και παιδιών. Ως προς την καθυστέρηση ολοκλήρωσης τους, υπενθυμίζουμε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι το πληροφοριακό σύστημα, που προβλέφθηκε τον Μάιο του 2018, ξεκίνησε να αναπτύσσεται μόλις τον Φεβρουάριο του 2019. Την Άνοιξη του ίδιου χρόνου, και εν όψει εκλογών, η αρμόδια Αν. Υπουργός έδωσε εντολή να ξεκινήσει εσπευσμένα η συμπλήρωση των Μητρώων που αφορούσαν τους γονείς χωρίς πιλοτική δοκιμή, χωρίς πρόσβαση στους επαγγελματίες κοινωνικούς λειτουργούς και με στόχο την εξυπηρέτηση καθαρά μικροκομματικών σκοπιμοτήτων ενόψει εκλογών. Αντιθέτως, η συμπλήρωση των Μητρώων που αφορούν τα παιδιά, που απαιτεί την καταχώρηση από 80 και πλέον δομών παιδικής προστασίας, αφέθηκε για αργότερα. Ενδεικτικά, ένα χρόνο μετά τη δημοσίευση του νόμου, είχαν απογραφεί παιδιά μόνο από δύο δομές. Αυτό που καταφέραμε μέσα σε λίγους μήνες είναι, βάσει ρητής προθεσμίας που θέσαμε, 31/1/2020 να ολοκληρωθεί η απογραφή των παιδιών που διαβιούν στο σύνολο των δομών και σήμερα, με όλες μας τι δυνάμεις, επικεντρωνόμαστε στην απαραίτητη επεξεργασία και συμπλήρωση των στοιχείων, ώστε να προχωρήσουμε άμεσα στο συνταίριασμα παιδιών και υποψήφιων γονέων. Το βήμα αυτό θα το κάνουμε με τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα που αρμόζει στις περιστάσεις και που είναι ο δικός μας τρόπος διοίκησης, ξένος προς μικροκομματικές και άλλες διευθετήσεις.
Τρίτο σημείο: η ενίσχυση των φορέων εποπτείας με πιστοποιημένους κοινωνικούς λειτουργούς του ΣΚΛΕ. Συμφωνούμε ως προς την ανάγκη, διαφωνούμε ως προς την αντίληψη χρόνου που φαίνεται να έχει ο ΣΥΡΙΖΑ. Με μία ακόμη προεκλογική ΚΥΑ, ο ΣΥΡΙΖΑ «ανακαλύπτει» στις 7/6/2019 την ανάγκη ενίσχυσης με προσωπικό των φορέων εποπτείας. Για το πράγματι σοβαρό αυτό ζήτημα, ο ΣΚΛΕ δημοσιεύει την προκήρυξη τέσσερις (4) μήνες μετά και κατόπιν πολλαπλών προτροπών από το Υπουργείο μας. Μόλις τον Δεκέμβριο 2019 είχαμε την πρώτη εικόνα του αριθμού των κοινωνικών λειτουργών. Είναι προφανές ότι θα προχωρήσουμε άμεσα, παρά την καθυστέρηση της διαδικασίας που προκλήθηκε για λόγους ευθύνης άλλων και όχι δικής μας.
Τέταρτο σημείο: ελλείψεις προσωπικού σε ΚΚΠ και Περιφερειακές Ενότητες. Πράγματι, υπάρχουν. Δεν γνώριζαν οι αρμόδιοι τις «σοβαρές ελλείψεις σε κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους» και, αν ναι, τι έπραξαν για αυτό; Επιπρόσθετα, τέλη του έτους 2019 δημοσιεύθηκε προκήρυξη για πρόσληψη επικουρικού προσωπικού για τα ΚΚΠ. Η πρόβλεψη των θέσεων στη βάση διαγνωσμένων αναγκών έγινε κατά τη θητεία της προηγουμένης Κυβέρνησης. Γιατί για όλα τα ΚΚΠ της χώρας δεν προβλέφθηκε παρά μόνο μία (1) θέση κοινωνικού λειτουργού; Δεν γνώριζε τότε η αρμόδια Αναπληρώτρια την ανάγκη σε κοινωνικούς λειτουργούς;
Πέμπτο και τελευταίο σημείο: η πολιτική για την αναδοχή και υιοθεσία είναι υπόθεση σοβαρή που απαιτεί υπεύθυνο χειρισμό, σεβασμό στους υποψήφιους γονείς και προσήλωση στον στόχο της τοποθέτησης και ανατροφής των παιδιών σε ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον. Αυτή τη θεσμική σοβαρότητα καλούμε τον ΣΥΡΙΖΑ να επιδείξει, αν μη τι άλλο για να αποδείξει ότι η θέσπιση του νόμου του 2018 εφορμούσε από υγιή κοινωνικά αντανακλαστικά.
Δημοσίευση σχολίου
Πείτε μας τη γνώμη σας
Το LamiaTimes.gr φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών του.
Σχόλια υβριστικά και σχόλια ρατσιστικού περιεχόμενου θα διαγράφονται μόλις εντοπιστούν ή ζητηθεί από τον οποιονδήποτε θιγόμενο.